Workshop beszámoló: Morzsák az autizmusról I. – Marslakó az iskolában
Április 29-én került megrendezésre az Autizmus Koordinációs Iroda autizmus és inklúzió témájú műhely-sorozatának második programja, Marslakó az iskolában címmel. A workshopon 33 szakember és szülő vett részt. Az eseményről Borsodi Zsófia, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karának tanulásban akadályozottak pedagógiája és hallássérültek pedagógiája szakirányokon tanuló negyedéves hallgatója számol be.
Hírünk a címre kattintva tovább olvasható.
"A műhely első élőadójaként Szabó Tünde, a Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázum gyógypedagógusa osztotta meg a résztvevőkkel az intézmény autizmus startégiájának, az átvezetés-utánkövetés és a munkatársak érzékenyítésének jó gyakorlatát. Részletesen beszélt az érzékenyítés különböző célcsoportjairól és főbb tartalmi szempontjairól, az elméleti ismeretátadás mellett konkrét példák és színes szemléltetőeszközök felhasználásával.
A képzés második, nagyobb terjedelmű részében Farkas Gyöngyi és Faragó Melinda szakemberek tartottak interaktív előadást. Az előadók kiemelték az érzékenyítés fontosságát az autizmus spektrum zavarban érintett gyermekeket és fiatalokat befogadó intézményekben, és arra biztatták a résztvevőket, hogy fogalmazzák meg kétségeiket és nehézségeit a problémakörrel kapcsolatban.
Az elméleti hátteret kreatív gyakorlattal vezették be, mely számomra különösen plasztikussá tette az esetleges problémás viselkedések hátterét, azok következményeit és mindezek egymásra hatását. A gyakorlat az előzmény – viselkedés - következmény szavak angol kezdőbetűjéből álló ABC modell-t mutatta be. A modell lényege, hogy minden problémás viselkedéses megnyilvánulás mögött húzódik egy előzmény, és a minden viselkedésnek van valamilyen következménye, mely megerősítheti a viselkedést.
Az előadók gyakorlati példákat és eszközöket hoztak a kortársak érzékenyítésére, és a saját élményű gyakorlatok attitűdformáló szerepét kiemelve a résztvevőket magukat is ilyen helyzetekbe hozták, melyeket később maguk is beemelhetnek érzékenyítő foglalkozásaikba. Hangsúlyos szerepet kapott többek között az iskolai bántalmazás megelőzése és a kortárskapcsolatok kialakításának megsegítése is.
A műhely pozitívumaként a figyelemfelkeltő előadói stílus mellett kiemelném, hogy a szülőknek, pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak lehetőségük nyílt megvitatni egymással és a szakemberekkel a lokális problémáikat, és azokra konkrét megoldási javaslatokat, ötleteket kaphattak. Ezen felül kézzelfogható segédanyagokkal távoztunk, melyek az érzékenyítésben nem gyakorlottaknak segítséget jelent elindítani egy ilyen foglalkozást."
A workshopokon bemutatott segédanyagok, illetve további autizmus témájú kiadványok a honlap Dokumentumtárából letölthetőek.
Címkék: nincs címke megadva.
Kategória: Esemény