Workshop beszámoló: Morzsák az autizmusról I. – Marslakó az iskolában

 Április 29-én került megrendezésre az Autizmus Koordinációs Iroda autizmus és inklúzió témájú műhely-sorozatának második programja, Marslakó az iskolában címmel. A workshopon 33 szakember és szülő vett részt. Az eseményről Borsodi Zsófia, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karának tanulásban akadályozottak pedagógiája és hallássérültek pedagógiája szakirányokon tanuló negyedéves hallgatója számol be.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható.

A műhely első előadójaként Szabó Tünde, a Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázum gyógypedagógusa osztotta meg a résztvevőkkel az intézmény autizmus startégiájának, az átvezetés-utánkövetés és a munkatársak érzékenyítésének jó gyakorlatát. Részletesen beszélt az érzékenyítés különböző célcsoportjairól és főbb tartalmi szempontjairól, az elméleti ismeretátadás mellett konkrét példák és színes szemléltetőeszközök felhasználásával.

A képzés második, nagyobb terjedelmű részében Farkas Gyöngyi és Faragó Melinda szakemberek tartottak interaktív előadást. Az előadók kiemelték az érzékenyítés fontosságát az autizmus spektrum zavarban érintett gyermekeket és fiatalokat befogadó intézményekben, és arra biztatták a résztvevőket, hogy fogalmazzák meg kétségeiket és nehézségeit a problémakörrel kapcsolatban.

Az elméleti hátteret kreatív gyakorlattal vezették be, mely számomra különösen plasztikussá tette az esetleges problémás viselkedések hátterét, azok következményeit és mindezek egymásra hatását.  A gyakorlat az előzmény – viselkedés - következmény szavak angol kezdőbetűjéből álló ABC modell-t mutatta be. A modell lényege, hogy minden problémás viselkedéses megnyilvánulás mögött húzódik egy előzmény, és a minden viselkedésnek van valamilyen következménye, mely megerősítheti a viselkedést.

Az előadók gyakorlati példákat és eszközöket hoztak a kortársak érzékenyítésére, és a saját élményű gyakorlatok attitűdformáló szerepét kiemelve a résztvevőket magukat is ilyen helyzetekbe hozták, melyeket később maguk is beemelhetnek érzékenyítő foglalkozásaikba. Hangsúlyos szerepet kapott többek között az iskolai bántalmazás megelőzése és a kortárskapcsolatok kialakításának megsegítése is.

A műhely pozitívumaként a figyelemfelkeltő előadói stílus mellett kiemelném, hogy a szülőknek, pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak lehetőségük nyílt megvitatni egymással és a szakemberekkel a lokális problémáikat, és azokra konkrét megoldási javaslatokat, ötleteket kaphattak. Ezen felül kézzelfogható segédanyagokkal távoztunk, melyek az érzékenyítésben nem gyakorlottaknak segítséget jelent elindítani egy ilyen foglalkozást."

A workshopokon bemutatott segédanyagok, illetve további autizmus témájú kiadványok a honlap Dokumentumtárából letölthetőek.

 

Címkék: nincs címke megadva.

Kategória: Esemény


Kapcsolódó tartalmak

Útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára

2016. március 25-től elérhető egy útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára. Az útmutató tartalmazza egyrészt „A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai hátterének kialakítása” c. TÁMOP 5.4.5 kiemelt projekt keretében elkészült National Autistic Society 3 rövid összefoglalóját illetve a  Nyolc Pont - „Az autista személyek ellátórendszerének országos szintű, komplex innovációja szakmai tanácsadó hálózat és koordinációs központ kialakításával” c. TÁMOP 5.4.11. kiemelt projekt keretében elkészült 2 kiadványt. 

AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVAR ÚTMUTATÓ ISKOLÁK SZÁMÁRA  - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

TANTEREM, OKTATÁS- AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

JÁTÉKIDO ÉS JÁTSZÓTÉR, SZÜNET ÉS EBÉDIDŐ - AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

AZ OSZTÁLYTÁRSAK ISMERETEINEK BŐVÍTÉSE AZ AUTIZMUSRÓL - részlet az Education Children about Autism in an Inclusive Classroom című kiadványból

HOGYAN BESZÉLGESSÜNK A SZÜLŐKKEL? - A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) kiadványa

 

A kiadványok a hírre kattintva megtekinthetőek és honlapunk dokumentumtárából letölthetőek regisztráció után.

Tovább...

Ezt is ajánljuk

Véget ért a pécsi Autizmus 5 lépésben képzés

Véget ért a pécsi ötnapos „Autizmus 5 lépésben” szülőtréning Nagy Orsolya szülő és Horvát Krisztina gyógypedagógus vezetésével. Kitartóan együtt dolgozott a trénerekkel 18 autista gyermeket nevelő szülő egész júniusban. Voltak közöttük házaspárok, de jött két nagymama és egy édesapa egyedül is.  Nagyon lelkes és nagyon vegyes volt a csoport, a résztvevők gyermekei közül néhányan már jó pár éve diagnózissal rendelkeznek, de eljött egy egészen kicsi kisfiú anyukája is, aki márciusban kapta meg a diagnózisról szóló véleményt.  Az elméleti tudás megosztása mellett rengeteg játékba ágyazott gyakorlatra és tapasztalatcserére is volt mód.

 

A visszajelzések szerint:

  •  a tréning erőssége a sok új információ, a csoportbeszélgetések, a gyakorlatiasság, az elmélet és gyakorlat összekapcsolása, valamint ahogy az egyik résztvevő megfogalmazta: “közelebb hozta gyermekemet a megértés szintjén”
  • a tréning gyengeségei között szerepelt, hogy nehéz volt a napirendet betartani, és igen megterhelő 8 órán keresztül figyelni, néhány szülő lelkiismeret furdalást érzett, amiért nem volt otthon a tréningnapok alatt, volt, aki nehezen fogalmazta meg saját gondjait, másoknak  a problémákkal való szembesülés ment nehezen
  • ami hiányzott: több idő, mélyebben elmélyedni egy-egy témában, és egy kis hóesés, mert igazi hőségben fejeztük be a képzéstJ
  • a résztvevők saját bevallásuk szerint változtak a tréning során: már most próbálnak több vizuális segítséget adni gyermekeiknek, napirendet, hetirendet, algoritmusokat vezetnek be, megpróbálkoznak szociális történetek írásával és használatával, - van, akit megnyugtatott, hogy „nincs egyedül”, találkozott hasonló problémákkal élő emberekkel.

 

 

A tréning záró gyakorlataként minden résztvevő gyurmafigurában formálta meg érzéseit, gondolatait a tréninggel kapcsolatban: többen kört vagy földgömböt formáztak, mert úgy élték meg, kerekebb lett a világ a tanultak által, volt, aki egy ajándékdobozt készített teli tudással és tapasztalatokkal, virágot is „kaptunk”, a megújulás, megerősödés jelképeként, egy édesanya levél formát gyúrt, a változást, megújulást, kapcsolattartást jelezve. Megjelent egy nap-forma is, mert autista gyermeket nevelve is meg kell, meg lehet találni az élet napos oldalát. A szívvel azt üzente egy szülő, hogy az életünk csak szívvel-lélekkel élhető igazán.

Köszönjük, hogy velünk voltak kedves pécsi, és Pécs környéki szülők, sok sikert és kitartást kívánunk a tanultak alkalmazásához!  

 

Tovább...