Beszámoló a budakalászi érzékenyítő projekt napról

A Szentistvántelepi Általános Iskola évente négyszer szervez projekt napot, mely témája ez alkalommal - 2016. árpilis 8-án -  a fogyatékosság volt. Az iskola több fogyatékosügyi szervezetet kért fel, hogy érzékenyítő napot tartson az iskola több mint 500 tanulójának felismerve, hogy a társadalmi szemléletformálást a gyermekeknél érdemes kezdeni.

A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. három állomással kapcsolódott be a programba. A tanulók több szempontból is betekintést nyerhettek a fogyatékos emberek életébe: megtanulhatták többek között a Braille írás alapjait, tesztelhették készségeiket egy szájról olvasási szoftver kipróbálásával, szimulációs szemüveg szettben labdás játékokat játszhattak, valamint kreatív játékok kapcsán közelebb kerülhettek az autizmus spektrumán elhelyezkedő gyermekek és felnőttek gondolatvilágához.

Hírünk a címre kattintva folytatódik.

Az autizmus pontra érkező gyermekek minden csoportban rendelkeztek ismeretekkel az autizmusról, néhányan személyes ismeretségből adódóan, többen pedig az iskola tanulóinak közreműködésével készült érzékenyítő kisfilm kapcsán.

Az állomáson három féle játékkal vártuk a gyermekeket. Az egyik feladat az volt, hogy növekvő sorba álljanak aszerint, hogy hányadikán születtek, azzal a csavarral, hogy közben nem beszélhettek. Bár minden más eszközt lehetőségükben állt használni, a csoportok a gesztusokkal történő kommunikáció útját választották. Ezzel azt érzékelhették, hogy mennyivel nehezebb akár egy egyszerű feladat végrehajtása is, ha az embert nehezen értik meg, és számára is nehéz a másik közléseinek, szándékainak megértése, mely jelenség gyakori autista emberek esetében. Egy másik feladat során a diákoknak négy csoportban kellett ugyanazt a tárgyat meghajtogatniuk. A különbség az volt, hogy az egyik csoport videón, egy másik képes folyamatábrán követhette az elkészítés menetét, míg a harmadik csoport pontokba foglalt szöveges utasítást, a negyedik csoport egy összefüggő, fölös információkkal teletűzdelt szöveget kapott. A csoportok gyorsaságából és a saját tapasztalatukból a gyerekek kikövetkeztették, hogy kinek volt könnyebb, és kinek nehezebb dolga, melyet a szakember átvezetett arra, hogy az autista embereknek is nagy segítséget jelent a vizuális segítség, akárcsak nekik. Például a hétköznapi feladatok elvégzése során (akár egy táskabepakolás, akár egy kézmosás) lépésről lépésre haladunk akárcsak ők a hajtogatás során, de ha nincs elég segítség, bizony sokszor elakadhatunk, ahogy a gyerekek is tették. A harmadik típusú feladatnál gyakran használt szólásokat és közmondásokat kellett lerajzolniuk a gyermekeknek úgy, hogy elképzelték a konkrét jelentését. A többi csapatnak ki kellett találnia, hogy melyiket jelenítették meg. Nagy vidámságra adott okot a „Vak tyúk is talál szemet.” vagy a „Szöget üt a fejébe.” kifejezések ábrázolása, és véleményem szerint az élmény által maradandóvá vált az a tudás, hogy az autista gyermekek és felnőttek gyakran az ilyen kifejezéseket szó szerint értelmezik, és mást érthetnek alatta, mint tipikusan fejlődő társaik. A diákok igényes menetleveleket készítettek a fogyatékosság témakörében, és minden állomáson pontokat kaptak a hozzáállásukra és magatartásukra. Nem volt kérdéses, hogy a csoportok maximális pontszámot érdemeltek.

A foglalkozások után eredményhirdetés következett, majd az iskola a számos segítő munkáját oklevéllel jutalmazta. A projektnap lezárásaként a gyermekek jelnyelven előadtak egy dalt, melyen szintén látszott, hogy elérte célját a program, a gyermekek arcán visszaköszönt a külső résztvevők és a tantestület elhivatott munkája.

 

 

 

Címkék: nincs címke megadva.

Kategória: Esemény


Kapcsolódó tartalmak

Útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára

2016. március 25-től elérhető egy útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára. Az útmutató tartalmazza egyrészt „A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai hátterének kialakítása” c. TÁMOP 5.4.5 kiemelt projekt keretében elkészült National Autistic Society 3 rövid összefoglalóját illetve a  Nyolc Pont - „Az autista személyek ellátórendszerének országos szintű, komplex innovációja szakmai tanácsadó hálózat és koordinációs központ kialakításával” c. TÁMOP 5.4.11. kiemelt projekt keretében elkészült 2 kiadványt. 

AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVAR ÚTMUTATÓ ISKOLÁK SZÁMÁRA  - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

TANTEREM, OKTATÁS- AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

JÁTÉKIDO ÉS JÁTSZÓTÉR, SZÜNET ÉS EBÉDIDŐ - AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

AZ OSZTÁLYTÁRSAK ISMERETEINEK BŐVÍTÉSE AZ AUTIZMUSRÓL - részlet az Education Children about Autism in an Inclusive Classroom című kiadványból

HOGYAN BESZÉLGESSÜNK A SZÜLŐKKEL? - A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) kiadványa

 

A kiadványok a hírre kattintva megtekinthetőek és honlapunk dokumentumtárából letölthetőek regisztráció után.

Tovább...

Ezt is ajánljuk

Mi a játék egy autista kisgyermek számára?

Szeptember 9-én a „Morzsák az autizmusról” elnevezésű műhelysorozat következő állomásaként az Autizmus Koordinációs Iroda „Morzsák az autizmusról II.- Mi a játék az autista kisgyermek számára?” címmel indított felkészítést. A workshopon 25 érdeklődő vett részt: szakemberek és érintett gyermekek hozzátartozói egyaránt. Az interaktív előadás során az óvodás korú autista gyermekek korai fejlesztésének gyakorlati kérdéseit vitatták meg szakember támogatásával.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható.

 

Tovább...