"Én vagyok a vasutas, te meg legyél az utas!"- Beszámoló autizmus-barát gyermekvasutas programunkról

     Azoknak a családoknak, akik autista gyermeket, fiatalt vagy felnőttet nevelnek, gyakran korlátozott a lehetőségük olyan szabadidős programokba bevonódni, amely mindannyiuk számára kikapcsolódást és örömteli időtöltést jelenthet. Támogatásukra ezúttal a Nyolc Pont projekt alatt nagy sikerrel megrendezett gyermekvasutas programunkat dolgoztuk át és valósítottuk meg. Mivel célkitűzéseink közé tartozik, hogy az általunk szervezett autizmus barát programok sokszorosíthatók, mások által is megvalósíthatók legyenek, az alábbiakban megosztjuk Önökkel a rendezvényünkről szóló beszámolót és az elkészült segédanyagokat.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

Az időpont meghatározásában fontos szempont volt, hogy a családoknak minél ideálisabb napon legyen a rendezvény, valamint az időjárási viszonyok is minél kevésbé befolyásoljanak minket, így esett a választás 2018. szeptember 23-ra, vasárnapra. A maximális résztvevői számot a különkocsi férőhelye határozta meg, mellyel a családok utaztak segítőik egy részével.


A program felhívását ezúttal is az FSZK honlapján és az Autizmus Koordinációs Iroda facebook oldalán osztottuk meg. A résztvevők online felületen rögzítették a résztvevők számát, a gyermek(ek) életkorát, olvasási szintjét és azt, hogy milyen közösségbe jár, mely információk segítettek minket a program megtervezésében, a gyerekek megértését támogató segédanyagok elkészítésében. A Nyolc pont projektben lezajlott gyermekvasutas program anyagait azok felfrissítése után további segédanyagokkal és eszközökkel egészítettük ki. Napirendből négy verziót készítettünk annak alapján, hogy egy adott család részt vesz-e az üzemi terület bejárásán vagy nem, illetve jó és rossz idő esetére. A vonat indulása előtt és a Széchenyi-hegyre érkezése utáni játéktevékenységeket játékválasztóval tettük láthatóvá. Az üzemi terület bejárásáig, valamint a vonat indulásáig hátralévő időt a szülők az átadott tépőzáras időzítővel jelezhették gyermekük számára.  

    

A jelentkezők e-mailben kaptak visszajelzést regisztrációjuk elfogadásáról, valamint részvételük megerősítését követően a rendezvény kezdete előtt másfél héttel megkapták a gyermekeik felkészítését segítő tájékoztatót, valamint a jelen összeállítás végén is olvasható segédanyagokat. A program napirendjét, a vonatút térképét, a Gyermekvasút menetrendjét, a játékválasztót, az időjelzőt, illetve a program későbbi feldolgozását segítő naplót a helyszínen, regisztrációkor is átnyújtottuk a családoknak. A résztvevők életkora ez alkalommal is nagy szórást mutatott: volt óvodás gyermek, kisiskolás, felnőtt résztvevőnk is. A családok létszáma 2-6 főig terjedt, illetve egy autista felnőtt is csatlakozott hozzánk, aki egyedül érkezett.

A regisztrációra körülbelül másfél órás időintervallumot hagytunk, így a családok annak megfelelően tudták időzíteni érkezésüket, hogy mely tevékenységekben kívántak részt venni. Érkezés után lehetőség volt közlekedés témájú társasjátékot játszani, vasutasnak öltözni, meglátogatni a Gyermekvasút Múzeumot, valamint megnézni az üzemi területet.

   

Az üzemi egység bejárása kisebb csoportokban valósult meg segítőink kísérése mellett a Gyermekvasút dolgozóinak segítségével. Ahhoz, hogy jobban felkészülhessünk a csoportok ütemezésére, előzetesen felmértük, hogy hány óra körül érkeznek a családok, valamint részt kívánnak-e venni a vezetett sétán. A családok kipróbálhatták a váltót, megnézhették a kocsiszínt, a fordítókorongot, felmászhattak a gőzmozdonyra, valamint érdekességeket tudhattak meg a vasút működéséről.

   

A vonat indulására az utolsó csoport is visszaért az üzemi terület bejárásáról, és a résztvevők az előzetesen központilag megvásárolt jegyek birtokában elfoglalták helyüket a különkocsiban, ahol segítőink egy része rendelkezésre állt az út alatt, ha segítségre lenne szükségük. Előzetesen arra kértük a családokat, ha úgy érzik, hogy gyermekük az 53 perces utat nehezen tölti el nézelődéssel, készüljenek valamilyen személyes elfoglaltsággal. Az átadott napirendben a résztvevők jelölhették az egyes megállókat, valamint könyvekkel is készültünk.

A kedvező időjárásnak köszönhetően a program a Széchenyi-hegyi végállomáson folytatódott. Egy játszótér mellett telepedtünk le és helyeztük el játékállomásainkat, így mindenki megtalálhatta a számára kedves időtöltést. A játszóterezés mellett lehetett buborékot fújni, autózni, memóriajátékot játszani, egyszerű, autós társasjátékkal játszani, járműnek öltözni. Az esemény ezen kötetlenebb részének a „járulékos haszna” az volt, hogy a családoknak lehetőségük volt kapcsolódni egymással, ismerkedni, beszélgetni, míg gyermekeik játszottak. A program vége rugalmasan volt megszabva, mindenki akkor ment el, amikor szeretett volna, mi a játékokkal a programban jelzett időtartamban rendelkezésre álltunk.

    

Ahhoz, hogy fejlődni tudjunk és gördülékenyebbé tudjuk tenni programunkat, a résztvevőket ez alkalommal is egy önkéntes és anonim kérdőív kitöltésére kértük, ahol visszajelezhettek számunkra a program egészére, szervezésére, segédanyagaira vonatkozóan. Az alábbiakban néhány visszajelzés olvasható, melyekben –nagy örömünkre– megjelentek a rendezvényhez kapcsolódó törekvéseink:

„Hasznos volt a sok segédanyag, a lehetőség a játékra és a beszélgetés a „sorstársakkal”. A segítők pedig maximálisan kedvesek voltak.”

„Hasznosnak tartottam, hogy lehetett más érintett családokkal találkozni.”

„Szuper volt, hogy minimális időket kellett csak várnunk az egyes programpontok között és az az idő is ki volt töltve, előre volt jelezve a mennyisége.”

„Nagyon figyelmes volt, hogy jó előre megkaptuk a részletes anyagokat, így fel tudtunk készülni a programra.”

A program segédanyagai az alábbi hivatkozásra kattintva letölthetőek: segédanyagok letöltése

Címkék: nincs címke megadva.

Kategória: beszámoló


Kapcsolódó tartalmak

Útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára

2016. március 25-től elérhető egy útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára. Az útmutató tartalmazza egyrészt „A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai hátterének kialakítása” c. TÁMOP 5.4.5 kiemelt projekt keretében elkészült National Autistic Society 3 rövid összefoglalóját illetve a  Nyolc Pont - „Az autista személyek ellátórendszerének országos szintű, komplex innovációja szakmai tanácsadó hálózat és koordinációs központ kialakításával” c. TÁMOP 5.4.11. kiemelt projekt keretében elkészült 2 kiadványt. 

AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVAR ÚTMUTATÓ ISKOLÁK SZÁMÁRA  - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

TANTEREM, OKTATÁS- AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

JÁTÉKIDO ÉS JÁTSZÓTÉR, SZÜNET ÉS EBÉDIDŐ - AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

AZ OSZTÁLYTÁRSAK ISMERETEINEK BŐVÍTÉSE AZ AUTIZMUSRÓL - részlet az Education Children about Autism in an Inclusive Classroom című kiadványból

HOGYAN BESZÉLGESSÜNK A SZÜLŐKKEL? - A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) kiadványa

 

A kiadványok a hírre kattintva megtekinthetőek és honlapunk dokumentumtárából letölthetőek regisztráció után.

Tovább...

Ezt is ajánljuk

Autizmus és viselkedésprobléma

Október 14-én, 29 résztvevővel lezajlott a „Morzsák az autizmusról II.” című műhelysorozatunk harmadik állomásaként az „Autizmus és viselkedésprobléma” elnevezésű felkészítésünk. A workshop szakemberei a Nagy-Britanniában hosszú múltra visszatekintő „Pozitív Viselkedéstámogatás” (Positive Behaviour Support) módszerbe nyújtottak betekintést.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható.

Tovább...