Beszámoló az Autizmus barát adventi készülődésről

Azok a közösségi és szabadidős programok, amelyek a neurotipikus emberek számára élvezetet nyújtanak, autista kortársaik számára jelentős kihívást jelenthetnek. Különbségeik az autizmusra jellemző kommunikációs nehézségekben, szociális tájékozódó-képességben való nehézségekben, rugalmatlan viselkedés-szervezésben vagy a szenzoros ingerek iránti érzékenységben mutatkozhatnak meg, és korlátozhatják az érintett ember bevonódását egy programba.

Az autizmus-barát rendezvények jó gyakorlatát folytatva csillagászati programunk után az ünnepek közeledtével, adventi témakörben rendeztünk családi napot, mely tapasztalatait, segédanyagait egy hasonló rendezvény megvalósítására biztatva az alábbiakban osztjuk meg Önökkel.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

A rendezvény a Montázs projekt keretében 2017. december 8-án 13 család részvételével került megrendezésre, és autizmus-barát jellegében különbözött az ünnepi időszakban elérhető programoktól. A résztvevő családok mézeskalácsokat formáztak és díszítettek, valamint számos kézműves foglalkozás közül választhattak.

A program helyszínét több alkalmas és számos intézményt érintő terepszemlét követően választottuk ki. Szükségünk volt kellő számú résztvevőt biztonságosan és áttekinthetően befogadó tankonyhára, valamint egy tágas teremre, ahol a kézműves tevékenységek folyhattak. Így esett a választásunk a Gundel Károly Szakképző Iskolára, ahol rendezvényünk Kóbor Zoltán igazgató úr segítő együttműködésével és munkatársai helyszíni támogatásával valósult meg.

A korlátozott létszámú program felhívását az FSZK honlapján és az Autizmus Koordinációs Iroda facebook oldalán tettük elérhetővé, valamint az AOSZ honlapján is meghirdetésre került. A résztvevők száma gyorsan elérte az általunk tervezett maximumot (16 család), ezért várólistát is nyitottunk. A jelentkezők e-mailben kaptak visszajelzést regisztrációjuk elfogadásáról, valamint részvételük elektronikus és telefonos úton történő megerősítését követően a rendezvény kezdete előtt egy héttel megkapták a gyermekeik felkészítését segítő tájékoztatót és a program napirendjét.

Miután kialakult a végleges résztvevői lista, a családok létszám alapján kaptak egy sorszámot annak érdekében, hogy optimálisan meg tudjuk osztani a résztvevőket a program két helyszínén, valamint azért, hogy a gyerekek számukra követhető módon felkészülhessenek arra, hogy a program egyes elemei milyen sorrendben, időrendben követik egymást. Rendkívül változatosnak mutatkozott a jelentkezők életkora: másfél éves gyermektől az óvodás korosztályon át fiatal felnőtt résztvevőket is vártunk szüleikkel, testvéreikkel, ennek megfelelően igyekeztünk színessé tenni a választható tevékenységek palettáját.

Az esemény napján, a regisztrációkor, a gyermekek, fiatalok megkapták az előzetesen áttanulmányozott napirendet a család sorszámával együtt. Figyelembe vettük azt is, ha két család együtt szeretett volna sorra kerülni, illetve azt is, ha várhatóan egy résztvevő nehezebben tud várakozni.

 

Az első hat csoport a tankonyhában kezdett, ahol a pultonként berendezett munkafelület mellett előre csomagolt egységekben megkapták a mézeskalács-tésztát, a lisztet, a díszítésre szolgáló magokat és a tojást a szükséges eszközökkel együtt. A pultokra ragasztott folyamatábrák a mézeskalács-tészta nyújtásának, szaggatásának, díszítésének, valamint az alapos kézmosásnak a menetét segítették.

 

 

 

A többi résztvevő a tágas teremben játékválasztó (ld. a csatolmányban) segítségével kiválaszthatta, hogy éppen milyen kézműves tevékenységgel szeretne foglalkozni, melyeket szintén folyamatábrákkal támogattunk meg. Az óvodás, kisiskolás gyermekek különösen élvezték a borotvahabba vagy búzadarába rajzolás szenzoros élményét. Emellett választani lehetett az ünnep témájában elkészített memória játékot, színezőt, angyal és karácsonyfadísz, képeslap készítését is.

 

 

A két helyszín között állandó volt az átjárás, amint egy család végzett a konyhában, egy másik vette át a helyét. A sor haladását, valamint a program előrehaladását vizuálisan jeleztük.

A program végén a családok megkapták elkészített süteményeiket, valamint egy olyan csomagot, amelyben útmutatókat találhattak ahhoz, hogy az ünnepek zökkenőmentesebbek és mindenki számára örömteliek legyenek, illetve egy olyan, a gyerekeknek szóló segédanyagot, ami a program megbeszélését, feldolgozását segítette. A rendezvényt közös csillagszóró-gyújtás és éneklés zárta.

 

Kiemelnénk néhány, a családi nap végén kapott visszajelzést, mellyel mindenki bátorítanánk autizmus-barát program szervezésére:

„Mivel valóban autitmusbarát környezetet teremtettek a következő alkalommal nagyobbik gyermekemet is szívesen vinném egy segítővel.”

„Jó volt, hogy ilyen sokféle kézműves tevékenységet kitaláltak, amíg várakozni kellett. A borotvahabozás maradandó élmény volt, köszönjük az ötletet! A szervezés professzionális volt!”

„Be tudtam vonni Eriket is, aki otthon nem igazán akart a mézeskalács tésztájához nyúlni, itt ő akarta csinálni J A borotvahabos tevékenység pedig mindhárom gyerek kedvence volt!”

 „Nagyon jól érzetük magunkat. Igazán jó érzés volt, hogy nem kellett feszengenünk, mint máshol, hiszen autizmusbarát program volt. Kitűnő anya-gyerek időtöltés, kedves emberek, segítőkész szakemberek!"

Rendezvényünk segédanyagai az alábbi linken elérhetők: http://fszk.hu/wp-content/uploads/2018/01/Seg%C3%A9danyagok-%C3%B6sszes%C3%ADtett.pdf

A programról az M1 Esély című magazinjának munkatársai is beszámoltak, melyet itt tekinthetnek meg: https://nava.hu/id/3191865


MONTÁZS projekt

A fogyatékos személyek számára nyújtott szakmai

és közszolgáltatások hozzáférhetőségének kialakítása,

fejlesztése - EFOP 1.9.2. – VEKOP-16-2016-00001

Címkék: nincs címke megadva.

Kategória: Rendezvény


Kapcsolódó tartalmak

Útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára

2016. március 25-től elérhető egy útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára. Az útmutató tartalmazza egyrészt „A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai hátterének kialakítása” c. TÁMOP 5.4.5 kiemelt projekt keretében elkészült National Autistic Society 3 rövid összefoglalóját illetve a  Nyolc Pont - „Az autista személyek ellátórendszerének országos szintű, komplex innovációja szakmai tanácsadó hálózat és koordinációs központ kialakításával” c. TÁMOP 5.4.11. kiemelt projekt keretében elkészült 2 kiadványt. 

AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVAR ÚTMUTATÓ ISKOLÁK SZÁMÁRA  - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

TANTEREM, OKTATÁS- AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

JÁTÉKIDO ÉS JÁTSZÓTÉR, SZÜNET ÉS EBÉDIDŐ - AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

AZ OSZTÁLYTÁRSAK ISMERETEINEK BŐVÍTÉSE AZ AUTIZMUSRÓL - részlet az Education Children about Autism in an Inclusive Classroom című kiadványból

HOGYAN BESZÉLGESSÜNK A SZÜLŐKKEL? - A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) kiadványa

 

A kiadványok a hírre kattintva megtekinthetőek és honlapunk dokumentumtárából letölthetőek regisztráció után.

Tovább...

Ezt is ajánljuk

Útmutató autizmus-barát rendezvények szervezéséhez integráló intézmények számára

Megjelent legújabb kiadványunk Útmutató autizmus-barát rendezvények szervezéséhez  integráló intézmények számára címmel, melyet a Nyolc Pont Projekt szakértői: Sajó Eszter, Weibli Mónika és Rajnik Kata készítettek el. Az ő ajánlásukkal szeretnénk útnak indítani ezt a kiadványt, melyet remélünk hasznosnak fognak találni mind a szakemberek, mind az érintettek, családjaik és a téma iránt érdeklődők.

"Az Útmutató azzal a céllal készült, hogy segítsük azon pedagógusok munkáját, akik autizmussal élő gyereket integráló csoporttal/osztállyal foglalkoznak. Az Útmutatóban tegeződünk veled, Kedves Olvasó, hiszen egy csapat – az autista gyereket segítő csapat – tagjaiként kollégák, társak leszünk. Az Útmutató első részében részletesen foglalkozunk azzal, hogy mi az autizmus, napjainkban hogyan gondolkodunk róla, jelenlegi tudásunk alapján mi állhat a háttérben, ami segíthet megérteni az eltérő viselkedést, és így megfelelő értelmezési keretet adhat az autizmussal élő gyerek olykor nehezen érthető viselkedésére. Reméljük, továbbá, hogy ez a rövid elméleti bevezető segít abban, hogy jobban értsd az osztályodba/csoportodba járó autista gyermeket, szokatlannak tűnő reakcióit, illetve javaslatainkat a vele való kommunikáció módszereiről. A bevezetőt követően két konkrét példán (múzeum-látogatás, illetve farsangi ünnepség) keresztül mutatjuk be, hogy mit és hogyan gondolj végig a tervezett eseménnyel kapcsolatban, hogy aztán úgy szervezhesd meg a neki nyújtott segítséget, hogy azáltal részese lehessen a közös élménynek. A fent említett két konkrét példából kiindulva végig vesszük, hogy mik lehetnek azok a pontok, amik nehezek az érintett gyereknek, milyen előzetes felkészítéssel, illetve a helyzetben használható eszközökkel és módszerekkel lehet számára mindezt megkönnyíteni. Végül egy melléklettel szeretnénk konkrétan is segíteni a munkát, ahol példákat, illusztrációkat, személyes történeteket találhatsz, hogy könnyebb legyen elképzelni, mire is gondoltunk."

A kiadvány megtekinthető a hírre kattintva, illetve honlapunk dokumentumtárában is. 

Tovább...