Beszámoló az Autizmus barát adventi készülődésről

Azok a közösségi és szabadidős programok, amelyek a neurotipikus emberek számára élvezetet nyújtanak, autista kortársaik számára jelentős kihívást jelenthetnek. Különbségeik az autizmusra jellemző kommunikációs nehézségekben, szociális tájékozódó-képességben való nehézségekben, rugalmatlan viselkedés-szervezésben vagy a szenzoros ingerek iránti érzékenységben mutatkozhatnak meg, és korlátozhatják az érintett ember bevonódását egy programba.

Az autizmus-barát rendezvények jó gyakorlatát folytatva csillagászati programunk után az ünnepek közeledtével, adventi témakörben rendeztünk családi napot, mely tapasztalatait, segédanyagait egy hasonló rendezvény megvalósítására biztatva az alábbiakban osztjuk meg Önökkel.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

A rendezvény a Montázs projekt keretében 2017. december 8-án 13 család részvételével került megrendezésre, és autizmus-barát jellegében különbözött az ünnepi időszakban elérhető programoktól. A résztvevő családok mézeskalácsokat formáztak és díszítettek, valamint számos kézműves foglalkozás közül választhattak.

A program helyszínét több alkalmas és számos intézményt érintő terepszemlét követően választottuk ki. Szükségünk volt kellő számú résztvevőt biztonságosan és áttekinthetően befogadó tankonyhára, valamint egy tágas teremre, ahol a kézműves tevékenységek folyhattak. Így esett a választásunk a Gundel Károly Szakképző Iskolára, ahol rendezvényünk Kóbor Zoltán igazgató úr segítő együttműködésével és munkatársai helyszíni támogatásával valósult meg.

A korlátozott létszámú program felhívását az FSZK honlapján és az Autizmus Koordinációs Iroda facebook oldalán tettük elérhetővé, valamint az AOSZ honlapján is meghirdetésre került. A résztvevők száma gyorsan elérte az általunk tervezett maximumot (16 család), ezért várólistát is nyitottunk. A jelentkezők e-mailben kaptak visszajelzést regisztrációjuk elfogadásáról, valamint részvételük elektronikus és telefonos úton történő megerősítését követően a rendezvény kezdete előtt egy héttel megkapták a gyermekeik felkészítését segítő tájékoztatót és a program napirendjét.

Miután kialakult a végleges résztvevői lista, a családok létszám alapján kaptak egy sorszámot annak érdekében, hogy optimálisan meg tudjuk osztani a résztvevőket a program két helyszínén, valamint azért, hogy a gyerekek számukra követhető módon felkészülhessenek arra, hogy a program egyes elemei milyen sorrendben, időrendben követik egymást. Rendkívül változatosnak mutatkozott a jelentkezők életkora: másfél éves gyermektől az óvodás korosztályon át fiatal felnőtt résztvevőket is vártunk szüleikkel, testvéreikkel, ennek megfelelően igyekeztünk színessé tenni a választható tevékenységek palettáját.

Az esemény napján, a regisztrációkor, a gyermekek, fiatalok megkapták az előzetesen áttanulmányozott napirendet a család sorszámával együtt. Figyelembe vettük azt is, ha két család együtt szeretett volna sorra kerülni, illetve azt is, ha várhatóan egy résztvevő nehezebben tud várakozni.

 

Az első hat csoport a tankonyhában kezdett, ahol a pultonként berendezett munkafelület mellett előre csomagolt egységekben megkapták a mézeskalács-tésztát, a lisztet, a díszítésre szolgáló magokat és a tojást a szükséges eszközökkel együtt. A pultokra ragasztott folyamatábrák a mézeskalács-tészta nyújtásának, szaggatásának, díszítésének, valamint az alapos kézmosásnak a menetét segítették.

 

 

 

A többi résztvevő a tágas teremben játékválasztó (ld. a csatolmányban) segítségével kiválaszthatta, hogy éppen milyen kézműves tevékenységgel szeretne foglalkozni, melyeket szintén folyamatábrákkal támogattunk meg. Az óvodás, kisiskolás gyermekek különösen élvezték a borotvahabba vagy búzadarába rajzolás szenzoros élményét. Emellett választani lehetett az ünnep témájában elkészített memória játékot, színezőt, angyal és karácsonyfadísz, képeslap készítését is.

 

 

A két helyszín között állandó volt az átjárás, amint egy család végzett a konyhában, egy másik vette át a helyét. A sor haladását, valamint a program előrehaladását vizuálisan jeleztük.

A program végén a családok megkapták elkészített süteményeiket, valamint egy olyan csomagot, amelyben útmutatókat találhattak ahhoz, hogy az ünnepek zökkenőmentesebbek és mindenki számára örömteliek legyenek, illetve egy olyan, a gyerekeknek szóló segédanyagot, ami a program megbeszélését, feldolgozását segítette. A rendezvényt közös csillagszóró-gyújtás és éneklés zárta.

 

Kiemelnénk néhány, a családi nap végén kapott visszajelzést, mellyel mindenki bátorítanánk autizmus-barát program szervezésére:

„Mivel valóban autitmusbarát környezetet teremtettek a következő alkalommal nagyobbik gyermekemet is szívesen vinném egy segítővel.”

„Jó volt, hogy ilyen sokféle kézműves tevékenységet kitaláltak, amíg várakozni kellett. A borotvahabozás maradandó élmény volt, köszönjük az ötletet! A szervezés professzionális volt!”

„Be tudtam vonni Eriket is, aki otthon nem igazán akart a mézeskalács tésztájához nyúlni, itt ő akarta csinálni J A borotvahabos tevékenység pedig mindhárom gyerek kedvence volt!”

 „Nagyon jól érzetük magunkat. Igazán jó érzés volt, hogy nem kellett feszengenünk, mint máshol, hiszen autizmusbarát program volt. Kitűnő anya-gyerek időtöltés, kedves emberek, segítőkész szakemberek!"

Rendezvényünk segédanyagai az alábbi linken elérhetők: http://fszk.hu/wp-content/uploads/2018/01/Seg%C3%A9danyagok-%C3%B6sszes%C3%ADtett.pdf

A programról az M1 Esély című magazinjának munkatársai is beszámoltak, melyet itt tekinthetnek meg: https://nava.hu/id/3191865


MONTÁZS projekt

A fogyatékos személyek számára nyújtott szakmai

és közszolgáltatások hozzáférhetőségének kialakítása,

fejlesztése - EFOP 1.9.2. – VEKOP-16-2016-00001

Címkék: nincs címke megadva.

Kategória: Rendezvény


Kapcsolódó tartalmak

Útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára

2016. március 25-től elérhető egy útmutató csomag autista gyermekeket segítő óvodai és iskolai szakemberek számára. Az útmutató tartalmazza egyrészt „A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai hátterének kialakítása” c. TÁMOP 5.4.5 kiemelt projekt keretében elkészült National Autistic Society 3 rövid összefoglalóját illetve a  Nyolc Pont - „Az autista személyek ellátórendszerének országos szintű, komplex innovációja szakmai tanácsadó hálózat és koordinációs központ kialakításával” c. TÁMOP 5.4.11. kiemelt projekt keretében elkészült 2 kiadványt. 

AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVAR ÚTMUTATÓ ISKOLÁK SZÁMÁRA  - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

TANTEREM, OKTATÁS- AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

JÁTÉKIDO ÉS JÁTSZÓTÉR, SZÜNET ÉS EBÉDIDŐ - AZ AUTISTA GYERMEKEK TÁMOGATÁSA - részlet a National Autistic Society (NAS) információs anyagaiból és módszertani füzeteiből

AZ OSZTÁLYTÁRSAK ISMERETEINEK BŐVÍTÉSE AZ AUTIZMUSRÓL - részlet az Education Children about Autism in an Inclusive Classroom című kiadványból

HOGYAN BESZÉLGESSÜNK A SZÜLŐKKEL? - A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) kiadványa

 

A kiadványok a hírre kattintva megtekinthetőek és honlapunk dokumentumtárából letölthetőek regisztráció után.

Tovább...

Ezt is ajánljuk

Beszámoló az Autizmus-barát családi csillagászat programról

Az autista emberek számára komoly kihívást jelenthetnek azok a közösségi programok, amelyek a kortársak számára élvezetet nyújtanak. Kommunikációs nehézségeik, szociális tájékozódó-képességükben való nehézségek, rugalmatlan viselkedés-szervezésük vagy a szenzoros ingerek iránti érzékenység egy, a témájában érdekes programot is élvezhetetlenné tehetnek számukra.  

Van már néhány példa arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet egy programot autista emberek számára is élvezhetővé és élményszerűvé tenni, erre szerettünk volna egy újabb jó gyakorlatot teremteni a csillagászat témája köré szervezve, és a jövőben igyekszünk ezt más témákban is folytatni.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

Tovább...