Beszámoló az Autizmus-barát családi csillagászat programról

Az autista emberek számára komoly kihívást jelenthetnek azok a közösségi programok, amelyek a kortársak számára élvezetet nyújtanak. Kommunikációs nehézségeik, szociális tájékozódó-képességükben való nehézségek, rugalmatlan viselkedés-szervezésük vagy a szenzoros ingerek iránti érzékenység egy, a témájában érdekes programot is élvezhetetlenné tehetnek számukra.  

Van már néhány példa arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet egy programot autista emberek számára is élvezhetővé és élményszerűvé tenni, erre szerettünk volna egy újabb jó gyakorlatot teremteni a csillagászat témája köré szervezve, és a jövőben igyekszünk ezt más témákban is folytatni.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

Hogy kezdeményezésünk sokszorosítható és a helyi viszonyokra adaptálható lehessen, az alábbiakban a tervezési folyamat főbb lépéseit, az elkészített segédanyagok központi elemeit, a rendezvény egységeit, valamint a programból leszűrt tapasztalatainkat osztjuk meg Önökkel.

A rendezvény az FSZK gondozásában futó Montázs projekt keretében jött létre 2017 nyarának utolsó hétvégéjén, pénteki és szombati napokon. Arra törekedtünk, hogy az autizmusból származó nehézségeket, az autista ember nézőpontját figyelembe véve a program határaihoz mérten a rendezvényt akadálymentessé tegyük. Ezt a mindannyiunk számára ugyanúgy fontos vizuális megerősítéssel, a program kiszámíthatóságával, a visszavonulás lehetőségével, valamint a résztvevők előzetes felkészítésével is biztosítani kívántuk.

A csillagászati előadást és távcsöves bemutatót Vizi Péter, amatőr csillagász tartotta, akinek tapasztalata van sajátos nevelési igényű gyermekeknek tartott bemutatókban, valamint számos autizmus spektrum zavarral kapcsolatos könyv és oktatási segédanyag kiadója. Az esemény tervezése és a családoknak átadott segédanyagok kidolgozása vele való egyeztetések mentén valósult meg.

A program helyszínének kiválasztása kulcsfontosságú volt. Mivel az időjárási viszonyok tükrében jól behatárolható és egymáshoz közel eső beltéri és kültéri területre is terveznünk kellett, számos lehetőséget megvizsgáltunk. Hosszú keresgélést követően a Mozgásjavító Általános Iskola, Szakközépiskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Diákotthon bizonyult alkalmasnak. Locsmándi Alajos intézményvezető támogató együttműködésével megvalósuló több alkalmas terepszemle segített minket ötleteink vizualizálásában, elképzeléseink kézzelfoghatóvá tételében.

A korlátozott létszámú program felhívását az FSZK honlapján és az Autizmus Koordinációs Iroda facebook oldalán tettük elérhetővé, valamint az AOSZ honlapján is meghirdetésre került. A jelentkezők e-mailben kaptak visszajelzést részvételük elfogadásáról, és egy héttel a rendezvény kezdete előtt megkapták a szülők és gyermekeik felkészülését segítő tájékoztatót és segédanyagokat. A jó és rossz idő esetére egyaránt megtervezett program napirendjét, amely az esemény egyes pontjait mutatja be rövid szöveggel és képekkel, néhány fontos szabályt, amelyek betartása ahhoz kell, hogy mindenki élvezhesse a programot, valamint az élmény feldolgozását segítő naplót.

A program első eleme egy interaktív előadás volt, amelyben Péter a résztvevőkkel közösen tekintette át helyünket a világűrben, a távolságokat az univerzumban, és megvitatták a felmerülő kérdéseket.

Azon gyermekek számára, akik az előadásba nem tudtak mindvégig aktívan bekapcsolódni, és figyelmüket az előadásra összpontosítani, alternatív lehetőségeket biztosítottunk az idő eltöltésére (csillagászati könyvek nézegetése, rajzolás, ragasztgatós játék).

A bemutató népszerű eleme volt, amikor a jelenlévők egy valódi meteorit-darabot foghattak a kezükben. Az élmény számos izgalmas kérdést felvetett a dinoszauruszok kihalásától az űrhajókat fenyegető meteoresőig.

Az esemény napjain szerencsére adottak voltak a kedvező időjárási feltételek, így megvalósulhatott a mindannyiunk által várt távcsöves bemutató is, mely keretében a Hold és a Szaturnusz megfigyelésére volt lehetőség. Ahogy a csatolt napirendben látható, a megfigyelés a kihúzott sorszámoknak megfelelő rendben valósult meg.

A várakozás időszakára többféle tevékenységgel készültünk a témánál maradva: kétféle kvíz, memóriajáték, színezők, ragasztgatós játék közül választhattak a gyermekek és családjaik.

 

A rendezvényt csoportkép készítése zárta.

Az elégedettségi kérdőívek visszajelzései alapján a segédanyagok és az „időkitöltő játékok” rendkívül hasznosnak bizonyultak a program során. A javaslatokat, megjegyzéseket mindenképpen beépítjük jövőbeni rendezvényeink struktúrájába, különös tekintettel az előadás vizuális megsegítésére vonatkozóan.

Kiemelnénk néhány visszajelzést, amelyekkel bátorítanánk mindenkit, akinek lehetősége nyílik autizmus-barát programok szervezésére:

„A segédanyagok is igen hasznosak és sokrétűek voltak.”

 „Szimpatikus, érthető, közönségbarát előadó. Kisfiam véleménye: „Végre egy ember, aki nem kavarja a dolgokat és megért engem.” Nagyon érdekes volt az előadás!”

 „Nagyon jó volt a szervezés, az előzetes napirend.”

A program segédanyai az alábbi linken elérhetőek: http://fszk.hu/wp-content/uploads/2017/09/Csillag%C3%A1szat_Seg%C3%A9danyagok.pdf

Rendezvényünkről az M1 munktársai is készítettek egy színes bemutatót, mely online megtekinthető az alábbi linken: https://www.mediaklikk.hu/video/esely-2017-09-23-i-adas-6/


MONTÁZS projekt

A fogyatékos személyek számára nyújtott szakmai

és közszolgáltatások hozzáférhetőségének kialakítása,

fejlesztése - EFOP 1.9.2. – VEKOP-16-2016-00001

 

Címkék: nincs címke megadva.

Kategória: Rendezvény


Kapcsolódó tartalmak

Térítésmentes képzéseink

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával lehetőségünk nyílik a lent olvasható térítésmentes képzések indítására. A jelentkezési felületek elérhetők az FSZK honlapján, melyek megjelenéséről facebook oldalunkon adunk tájékoztatást.

 

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

Tovább...

Ezt is ajánljuk

Beszámoló az Autizmus-barát családi csillagászat programról

Az autista emberek számára komoly kihívást jelenthetnek azok a közösségi programok, amelyek a kortársak számára élvezetet nyújtanak. Kommunikációs nehézségeik, szociális tájékozódó-képességükben való nehézségek, rugalmatlan viselkedés-szervezésük vagy a szenzoros ingerek iránti érzékenység egy, a témájában érdekes programot is élvezhetetlenné tehetnek számukra.  

Van már néhány példa arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet egy programot autista emberek számára is élvezhetővé és élményszerűvé tenni, erre szerettünk volna egy újabb jó gyakorlatot teremteni a csillagászat témája köré szervezve, és a jövőben igyekszünk ezt más témákban is folytatni.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

Tovább...